Beloved Followers :)

cursor

Cute Polka Dotted Rainbow Bow Tie Ribbon

29 June 2011

ops ! melatah .

Assalamualaikum.. hyep2! hihi.. malam ni terase nak update blog pas tgk 360 kat TV3.

* MASYARAKAT kita terutama kaum Melayu sememangnya cukup sinonim dengan melatah terutama golongan berumur. Menghibur dan mencuit hati. Mungkin itulah gambaran paling tepat bagi menggambarkan gelagat mereka yang melatah ini. Jika diperhatikan, apabila seseorang melatah, dia seolah-olah hilang pertimbangan dan lupa seketika perbuatan yang dilakukan. Anehnya, tiada siapa yang akan menjauhkan diri daripada mereka yang melatah malah latah mereka berpanjangan jika terus diusik.

* Selain yang sudah berusia dan dianggap nyanyuk, latah juga sering dikaitkan dengan wanita berusia. Hinggakan, sesuatu majlis keraian bagaikan kurang seri tanpa mereka yang melatah ini.

* Pakar Psikologi, Dr William S Buroughs, menjelaskan latah adalah situasi terkejut melampau (hyperstartling) yang ditemui di Asia Tenggara pada sesetengah bangsa saja dan amnya pada wanita.

* Bagaimanapun, bukan wanita saja yang dikaitkan dengan melatah, lelaki juga apa kurangnya. Ada juga lelaki yang melatah dan kadang kala latah mereka lebih teruk daripada wanita. (Haaa... jage2 hikhik)


Punca melatah (mybe) :

>> Dari segi pemakanan.
>> sengaja mengikut-ngikut melatah untuk mendapat perhatian (kononnye)


kesian si pelatah :

>> letih sebab bercakap kadang dalam satu nafas setiap kali melatah.
>> xsedar ape yang mereka kate sepanjang melatah yang mungkin boleh bercakap perkara yang xsenonoh atau lebih teruk lagi yang boleh menjatuhkan maruahnye.
>> menjadi bahan ketawe free2 je.(agk2 lau diorang yang melatah ni masuk maharajalawak lepas x ? diorang pon berjaye jugak dapat wat orang ramai ketawe. xgitu ?? hihi)
>> yang merisaukan dekat si pelatah ni kalau mase di usik tu si pelatah ni sedang memegang benda-benda yang tajam, contohnye pisau.. tak ke risaw kalau si pelatah di tertusuk si pengusik.. haaa.. dah jadi len kes plak dah.. haish!



p/s : jangan lah dok gatal kacau orang yang kuat melatah. kesian mereka, silap2 haribulan diri sendiri yang dapat balik. sekarang Tuhan bayar cash setiap keburukan yang kite lakukan pade manusia. macammane yang dibuat macam tu jugak Tuhan bayar. so, beringatlah ok ;)

No comments:

Post a Comment

like